Research reports
Scientific Publications
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Analyse von Energieverbrauchsmodellen für elektrisch betriebene Transportdrohnen
Mavraj, G.; Fu, Y.; Avdevičius, E.; Schulz, D.
Abstract
Der Energieverbrauch ist eine entscheidende Einschränkung für den elektrischen Betrieb von Transportdrohnen. Der vorliegende Artikel stellt eine Übersicht verschiedener Drohnen-Energieverbrauchsmodelle unter Verwendung einheitlicher Notation dar. Hierbei werden relevante Einflussfaktoren und deren Wechselwirkung mit der Konfiguration der Drohne analysiert. Die Modellergebnisse werden hinsichtlich dem Energieverbrauch pro Meter (Epm) derselben Drohnenkonfiguration während einer stationären Flugphase analysiert.
Hamburger Beiträge zum technischen Klimaschutz – Analyse, Digitalisierung und Flexibilisierung von Energiemärkten, Elektromobilität, Sektorenkopplung, Elektroenergienetzen und Wasserstoffsystemen



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A Systematic Review of Ground-Based Infrastructure for the Innovative Urban Air Mobility
Gazmend Mavraj, Jil Eltgen, Tim Fraske, Majed Swaid, Jan Berling, Ole Röntgen, Yuzhuo Fu, Detlef Schulz
Abstract
the increasing level of urbanisation and traffic congestion promotes the concept of urban air mobility (UAM), which has become a thriving topic in engineering and neighbouring disciplines. the development of a suitable ground-based infrastructure is necessary to supply these innovative vehicles, which mainly includes networks of take-off and landing sites, facilities for maintenance, energy supply, and navigation and communication capabilities. Further requirements comprise robust business and operating models for emerging service providers and regulatory frameworks, particularly regarding safety, liability and noise emissions. the objective of this study is to provide an overview of the current results and developments in the field of UAM ground-based infrastructure by conducting a systematic literature review (SLr) and to identify the most relevant research gaps in the field. For the systematic literature analysis, our search string contains vertiports and the equivalents, UAM and equivalents, and search phrases for the individual domains. In the final analysis 64 articles were included, finding a strong focus on simulations and vertiport networks, while specific case studies and related aspects like automated MrO and urban planning appear less frequently. therefore, this article provides insights for a more holistic perspective on challenges and necessities of future UAM.
Transactions on Aerospace Research, vol.2022, no.4, 2022, pp.1-17



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Technical Concepts for Inspecting UAVs for Damage
Jil Eltgen, Thorsten Schüppstuhl
Abstract
The current movement toward urban air mobility (UAM) shows the importance of a ground-basedinfrastructure network to provide urban air vehicles (UAV). To ensure the safety aspect it is necessary to developa system that can inspect the arrived UAV for damages. Therefore, technical concepts for inspecting UAVs fordamage are elaborated. To identify the best system for technical development under the presented conceptsevaluation criteria must be defined and applied. These include properties, technical systems, and other criteriasuch as the costs. In the first step for every UAV inspection system, the differences between the motionsequences will be examined. In the second step, there will be an investigation of the sensor systems presented.In conclusion, the systems with the best results in both parts are merged for an inspection setup for furtherinvestigations.
Proceedings of the 33th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences Stockholm, Sweden



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Verwaltungsrechtliche Fragen des unbemannten Luftverkehrs – Herausforderungen der U-Space-Verordnung für das nationale Recht
Christian Worpenberg, Dr. Dana-Sophia Valentiner, Josina Johannsen, Dr. Katharina Goldberg
Abstract
Der Beitrag beschäftigt sich mit den aktuellen Entwicklungen im Recht der unbemannten Luftfahrt. Nach dem Erlass der Durchführungsverordnung (EU) der Kommission 2021/664 über einen Rechtsrahmen für den U-Space vom 22.4.2021 (im Folgenden: U-Space-VO) stellt sich die Frage, welche Auswirkungen die Verordnung auf das nationale Luftrecht hat. Ziel des Beitrags ist es, nach einer kurzen Aufarbeitung des neuen regulatorischen Rahmens Anpassungsbedarfe des geltenden Luftrechts in Deutschland, insbesondere im Spannungsfeld von hoheitlicher Aufgabenwahrnehmung und Wettbewerb, zu identifizieren und Gestaltungsmöglichkeiten und -herausforderungen, etwa im Zusammenhang mit der Beleihung, auszuloten.
Neue Zeitschrift für Verwaltungsrecht (NVwZ) 2022, S. 1182 = NVwZ-Extra 10/2022, S. 1-9


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